OVER tg bARSt

bARSt staat voor de kracht en schoonheid van imperfectie. Want een bARSt is naast een beschadiging ook een opening die licht en lucht doorlaat.

Een bARSt project wil toegankelijk maken wat normaal verborgen blijft. We gaan op zoek naar kieren waardoor we ons publiek laten binnen kijken in wat onder de oppervlakte zit weggestopt.

We houden van de bARSt in en tussen mensen. Kleine kantjes, onzekerheden en onhebbelijkheden. Maar ook schoonheid die nog te fragiel is om zich aan de oppervlakte te tonen.

bARSt’ gaat op zoek naar drama, humor, ontroering, spanning en speelsheid.

bARSt‘ wil ook een bARSt slaan in taboes en wat ongezegd blijft bespreekbaar maken. We willen vastgegroeide denkbeelden in vraag stellen en laten openbARSten. We dagen ons publiek uit om het eigen, vertrouwde referentiekader even achter zich te laten.

WAAR EEN bARSt IS, BESTAAN GEEN GRENZEN

Bij bARSt gaan verschillende disciplines en media hand in hand.
Onze projecten onderzoeken de relatie tussen tekst, beweging en muziek. Theater, film, podcast
of locatie projecten: bij bARSt staat niet het medium maar het verhaal centraal.

bARSt zoekt de grens op tussen spelen en zijn. Want een bARSt ontstaat onbedoeld en is daardoor altijd authentiek.

ONZE MAKERS
MICHÈLE EVEN

Michèle Even (°1991) genoot een acteeropleiding aan het RITCS. Na haar studie was zij als actrice te zien in voorstellingen van Abattoir Fermé (Colossus), Laika - Theater der Zinnen (Cantina), Navigators (Eiland), 4Hoog (FEE), Theater O'Kontreir (Grensgevallen en De Pest! Aan mij), eindwerken op de Theaterschool Amsterdam (o.l.v. Anouk van Kolfschoten & Lola Bogaert) en eindwerken op het RITCS (Master projecten).

Als danser en performer tourde ze in 2017-2018 met de gerenommeerde Italiaanse regisseur Romeo Castellucci met de voorstelling ‘La democrazia in America’ dat begon als Wereldpremière in De Singel te Antwerpen en vervolgens te zien was op verschillende festivals in Europa waaronder Berlijn (Schaubühne), Lissabon (São Luiz Teatro Municipal Lisboa), Frankrijk (Scène Nationale de Maubeuge), Parijs (Festival d’Automne à Paris) en Nederland (Holland Festival - International Performing Arts)

Ook in kortfilms en televisiereeksen speelde Michèle mee (Reclames, eindwerken kortfilms RITCS/Narafi/LUCA School of Arts, Aspe, Goesting,..)

Daarnaast geeft Michèle les als (gast)docent drama en bewegingsexpressie in verschillende scholen, aan verschillende leeftijdsgroepen met in het bijzonder aan kwetsbare jongeren. Vanuit die grote interesse volgde ze ook een extra opleiding tot creatief therapeut. 

MATTIAS DE PAEP

Mattias De Paep (°1981) studeerde af aan Sint Lukas Brussel als meester in de audiovisuele kunst met een specialisatie scenarioschrijven. Na zijn studies ging hij aan de slag als redacteur televisie voor productiehuis ‘Telesaurus’. Later kwam hij als schrijver, regisseur en projectleider voor bedrijven bij ‘Klein Barnum’ in het theater terecht.

In 2011 richtte Mattias samen met Frank Van Erum ‘Theater O’Kontreir’ op. Voor dit gezelschap schreef en regisseerde Mattias zeven tegendraadse jongerenvoorstellingen rond maatschappelijke thema’s. Door zo veel mogelijk invalshoeken aan te reiken, wil hij jongeren uitdagen om evidente standpunten en meningen in vraag te stellen. Mattias werkt hiervoor samen met organisaties als 'Sensoa' en 'Child Focus'.

Op vraag van deze laatste regisseerde Mattias een Franstalige versie van de O’Kontreir productie ‘Sex Thing’ in coproductie met ‘Arts Nomades’. ‘#Vu’ won de persprijs en de prijs voor beste acteerprestatie op de jaarlijkse ‘Rencontres Théâtre Jeune Publique’ van Huy 2019. Datzelfde jaar werd de productie door de Franstalige cultuurjournalisten bekroond met de ‘Prix Maeterlinck de la Critique’ als beste jeugdvoorstelling van het seizoen.

Naast O’Kontreir werkt Mattias als freelance schrijver/regisseur voor diverse gezelschappen waaronder ‘deSingel’, ‘Conservatorium Antwerpen’, comedian Youssef El Mousaoui, cabaretduo Gino Sancti en ’Kunst Z’.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier om ze te accepteren.