WORK IN PROGRESS...

De theatervoorstelling ‘Emily, such fun…’ situeert zich op het kruispunt tussen tekst, beweging en muziek.

TEKST

De zoektocht van Michèle en het verhaal van vriendschap tussen haar en Emily ontvouwen zich poëtisch en associatief. Een collage van chatgesprekken, observaties, gedachten en herinneringen afgewisseld met de teksten van Emily.

Hoe beleefde Michèle de gebeurtenissen? Wat deden ze met haar op het moment zelf? En hoe kijkt ze er nu op terug?
Woede, wanhoop, begrip en liefde wisselen elkaar af.

Het valt telkens weer op hoe in het verhaal van Emily alle grote levensvragen naar voor komen. Wat is de zin van het leven?  Wat is lijden? Wat is geluk? Wat zijn liefde en vriendschap en hoe ver kunnen die gaan? In welke mate zijn we als mens autonoom in onze keuzes?

De achtergrond van leven en dood stelt deze vragen scherper dan ooit.

BEWEGING

Woorden kunnen veel vertellen, maar niet alles. Dans en beweging kunnen de vertelling becommentariëren, ondersteunen of overnemen.
We gaan daarbij op zoek naar dialoog, verdieping en contrast. De beweging varieert van subtiel en nauwelijks merkbaar tot explosief.

‘Emily, such fun…’ is een onderzoek naar de relatie tussen tekst en dans en hoe we deze met elkaar kunnen verweven tot een gelaagde vertelling.

MUZIEK

Aan dit alles voegen we nog een derde laag toe: live uitgevoerde Japanse taiko percussie.

De muziek gaat van sacraal tot opzwepend. De verschillende instrumenten hebben elk hun eigen klankkleur en de variëteit aan geluiden en sferen die ze kunnen oproepen is gigantisch. Maar vaak is het net de stilte tussen twee noten die nog het meest vertelt.

Naast de relatie tussen muziek, tekst en beweging voeren we ook een onderzoek naar de verhouding tussen speler en muzikant. Het is de beweging die hen verbindt of tegenover elkaar in de ruimte plaatst.

Zo brengen we drie lagen samen tot een soms harmonieus, soms contrasterend maar steeds organisch geheel.

SAMENWERKING MET CHOREOGRAAF PHILINE JANSSENS EN EEN TAIKO PERCUSSIONIST
GRETE MOORTGAT

Grete Moortgat is de oprichtster en voorzitster van de ARAUMI DAIKO vzw die zich bezig houdt met taiko (Japanse percussie).
Grete wordt in Europa niet alleen geroemd om haar virtuoos taiko-spel, maar is ook een veelgevraagd componist die graag bruggen slaat tussen verschillende kunst- en muziekvormen.
Als ambassadeur van de taiko was Grete Moortgat de eerste die een taiko-school startte in België. Hiermee is zij de grondlegster van de taiko in België. Naast het lesgeven en componeren geeft ze leiding aan de drie performance groepen van Araumi Daiko, waarvan Feniks Taiko wordt beschouwd tot de top 3 taiko-groepen van Europa.
Grete werkt veel samen met andere artiesten en wordt daarbij ook vaak gevraagd als componist.

Meer info?
www.araumidaiko.com/

Maak kennis met het werk van Grete:
Klik hier voor een fragment uit de voorstelling 'Horses'

PHILINE JANSSENS

Philine Janssens studeerde hedendaagse dans en ballet aan het Conservatoire de Saint Germain- en-Laye (Parijs), de Rosella Hightower Academie (Cannes) en het Conservatorium te Antwerpen. Philine werkte samen met onder meer volgende choreografen/regisseurs: Finn Walker, Johnathan Lunn, Terry Gilliam, Douglas Thorpe, Stijn Celis, Yasmeen Godder, Didi Veldman, Joachiem Schlömer, Thierry Smith, Dominique Boivin, David McVicar, Olivier Fredj… De afgelopen jaren werkt ze ook regelmatig als bewegingscoach voor acteurs, zangers en modellen voor uiteenlopende projecten: videoclips (bv. Steamy Grease), kortfilms (Pafke, Kris Verdonck), modeshows (8+goals, Beaux Arts Bxl), langspeelfilms (Welp van Jonas Govaerts) … 

Meer info?
www.philine-janssens.com

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier om ze te accepteren.